Riscuri in afaceri
Publicat: 24 Iun 2014 | Vizualizari: 1057
Miopia este o afectiune a vederii care reduce capacitatea de a identifica cu claritate lucrurile din jurul nostru la cele aflate in apropiere, cele aflate la distanta aparandu-ne in mod neclar, incetosat. Daca ne referim acum la „vederea” in afaceri a intreprinzatorului sau a managerului, putem spune ca miopia il face sa nu vada „clar” (sau poate deloc) aspectele de interes pentru afacere care se afla „la distanta”. „Distanta” se poate „masura” pe mai multe dimensiuni, pe trei dintre ele amintindu-le acum, aici.
♦ Dimensiunea temporala este una in raport cu care noi, romanii, suntem mai miopi ca altii datorita unei caracteristici a culturii noastre nationale: orientarea pe termen scurt. si altii sunt miopi din perspectiva temporala, daca ar fi sa ne gandim doar la focarul care a declansat actuala criza economica: industria serviciilor financiare din America, unde goana dupa profituri mari si obtinute repede a declansat o criza financiara care s-a raspandit cu repeziciune in toate industriile si in toata lumea. Dar faptul ca si altii gresesc nu ne este de mare utilitate decat in masura in care ne ajuta sa nu gresim la fel.
Opinia lui Michael Porter citata mai sus subliniaza importanta evitarii acestui tip de miopie. Evident ca avem circumstante atenuante pentru a fi miopi: noi, oamenii, suntem conditionati genetic sa nu actionam ci sa ne adaptam atunci cand schimbarile din jurul nostru au loc lent. Ca urmare, tindem sa minimalizam importanta unor oportunitati sau riscuri situate departe in viitor, chiar daca au consecinte potential semnificative, si sa dam prioritate unor conditii situate in proximitatea temporala, adoptand atitudinea „om trai si-om vedea!”. Doar cand schimbarile se accelereaza, ca in cazul actualei crize economice, ne punem in miscare.
Dar, paradoxal, si in criza tindem sa actionam tot miopic sub imperiul presiunilor imediate. Ne scad veniturile pentru ca s-a contractat piata? Evident ca trebuie sa reducem costurile! si le taiem pe masura si de peste tot: si de la salarii, si de la marketing, si de la dezvoltarea de produse noi, si de la relatiile cu clientii, si de la consumabile. Fara emotii, fara discriminare! Probabil ca vom supravietui cumva crizei, dar riscam sa conducem firma spre momentul revirimentului pietelor, vlaguita de resurse si incapabila sa valorifice oportunitatile care se vor ivi atunci. Solutia? Sa nu scapam din vedere tabloul de ansamblu, sa ne construim si sa urmarim o strategie.
Il citam din nou pe Michael Porter: „When you cut and shrink, don’t do it across the board; cut to a strategy, don’t just cut. Don’t just take 10 per cent off every department - that’s a disaster.”
Quiz
În acest ”Test” este vorba cât de bine poți gândi. Deoarece unii greșesc la cele mai simple întrebări.Acesta este un așa numit „Test de Logică”.
Jobs
Firma: ALGIDA CENTER SRL
Nivel cariera: 3 - 5 ani
Tipul postului: Full-time
Oras: Ilfov
Perioada de valabilitate: 2023-02-07 00:00:00 - 2023-02-14 00:00:00