studentie.ro  » info-studentie » dictionare » VLAD TEPES

VLAD TEPES

Publicat: 29 Aug 2006 | Vizualizari: 7739

Raceala de Marin SorescuIn ceea ce priveste dramaturgia lui Marin Sorescu, Eugen Simion vorbeste despre faptul ca autorul se gaseste sub semnul cautarii spirituale. Elocvent in acest sens este chiar titlul volumului de teatru aparut in 1974, Setea muntelui de sare.Creatia dramatica se incadreaza intre anii 1968 Iona si 1980 Raceala. Si in teatru se cauta o cale a iesirii din absurd ca in: Iona, Paracliserul, Matca, sau se incearca o meditatie asupra istoriei prin parabola, ironie.Astfel, titlul dramei Raceala sugereaza faptul ca invazia lui Mahomed al II-lea (cuceritorul Bizantului) a fost o simpla raceala o schimbare temporara de clima, de frig trecator si care n-a putut zdruncina existenta valahilor popor mandru si darz, cu o demnitate de neclintit. Te-au ranit? intreaba doamna Stanca pe sotul intors de pe campul de lupta: De fiecare data te-alegi cu o rana. Esti insemnat ca un raboj, increstat ca un toiag. As! O simpla raceala raspunde cu un umor rece capitanul Toma Daca-mi pui tu ventuzele, ma inzdravenesc. O sa fie ca si cand m-ar fi piscat un purice.Raceala piesa in 4 acte si 22 de tablouri pune in lumina persoalitatea lui Vlad Tepes desi acesta nu apare niciodata. Figura lui capata in fata turcilor, a lui Mahomed al II-lea, dimensi-uni legendare. Astfel, Pasa din Vidin personaj cu inteligenta sarcastica din anturajul lui Mahomed al II-lea, vorbeste despre cinstea si demnitatea lui Tepes, asprimea dreapta, aplecarea spre arta, capacitatea de organizare sociala, vitejia sa. In antiteza, Radu cel Frumos vorbeste despre o imagine dezastruoasa, fiindca doreste tronul.Mahomed se si vede invingator: Va fi cea mai mare victorie a mea, pentru ca se face fara varsare de sange. Pentru ca, apoi, strategic sa spuna: E un om pe care e bine sa-l ai prieten... Ne trebuie liniste la granita... Pe de alta parte, Tepes e destoinic. A luat masuri menite sa imbunatateasca situatia in tara... Aroganta este vizibila: Cand o fi gata-gata... Navalim... ii mai dam inapoi cu doua secole. Autorul sugereaza ideea ca imperiul era macinat de contradictii, ca si curtea Mahomed este preocupat de literatura, face versuri: Sunt in criza de creatie. V-am chemat aici, ca sa va anunt de pe aceasta perna, ca de azi m-am lasat de scris. Va rog sa nu mai staruiti, hotararea mea e luata. Dau ordin sa nu ma mai considerati poet genial si sa ma scoateti din abecedar. N-am talent. Menirea mea e sa cuceresc lumea nu cu pana, ci cu sabia. Baftangioglu capetenia turca este convins ca fara bacsis nu te poti apropia de cort; Pasa din Vidin crede ca este pripita campania transdanubiana pana nu ne consolidam peticele, coatele, genunchii, iar Besleaga tot o capetenie afirma ca: soldatii n-au zembe in ce-si fierbe lintea, aprind focul, unii au ramas chiar desculti, toti umbla in zdrente.Navalirea otomanilor este comparta cu revarsarea puhoaielor ce cara cu ele bunuri de pret, resturi ale civilizatiei, mizerii ascunse, lucruri de care nimeni nu are nevoie. Mahomed duce cu el o cusca cu actori care-i joaca, in fiecare seara, caderea curtii bizantine. In acest sens Marin Sorescu foloseste formula modera de teatru in teatru. Spectacolul jucat este semnificativ inscenand tradari, rasturnari de situatii, aranjamente de functii si ranguri, sedinte de tron etc. Desi este un joc pentru placerea sultanului, replicile actorilor au transparenta realitatilor. Astfel, sultanul nu-si poate exercita puterea data de divinitate fiindca e varat pana peste cap in problemele abecedarului turc: vrea ca toti fiii seicilor, califilor, beilor sa invete de acum incolo carte in spiritul culturii musulmane, sa nu mai fie la remorca culturii grecesti.Prezenta valahilor transpare pe tot parcursul piesei chiar de la inceput. Astfel, Radu cel Frumos ii replica dur lui Mahomed: Poporul meu inghite imperii: E mic, dar asta face tot timpul... cu asta se ocupa. A mai inghitit vreo cateva pana acum... de ce nu si pe... Are o situatie tragica este nostalgic dupa cerul albastru al tarii si doreste cucerirea unui pamant pe care insa sa nu-l imparta cu strainii, spre deosebire de atitudinea lui Panzaru care joaca rolul instrainatului de tara.Valahii sunt caracterizati ca pacifisti, dar intr-o stare de ofensiva, care trebuie sa lupte si cu auzul si cu mirosul si cu pipaitul si abia la urma cu sabia. Arma lor principala in lupta cu dusmanul este moralitatea exemplara: Vreau sa mor convins ca am dreptate ii replica Papuc, capitanului Toma. Numai dand exemple groaznice putem, intr-un timp ca asta, stavili hotia, lasitatea, vorba lunga, curvia, minciuna, tradarea. Satul se afla sub protectia femeilor, barbatii fiind la lupta.Finalul piesei este semnificativ. Astfel, Marin Marin intreaba (sapand cu dalta): iara. Si dupa iara, ce vine? Doamna Stanca raspunde: Iara in iunie 19, cu ajutorul lui Dumnezeu, ne-am izbit cu paganii la Oiesti. Finalul se desfasoara pe zgomotul clopotelor ce se auzeau, clopote care prevesteau evenimente majore din viata oamenilor, intre care si moartea. Prezenta din perspectiva absurdului, ca o ironie, dar grav, Safta, slujnica in casa lui Toma, povesteste: S-a intamplat asa de multe ori. Venea acasa din razboi, se culca si murea... La urma se scula sanatos. Vezi razboiul e lucru greu. O data am tras clopotele si el s-a ridicat a treia zi in capul oaselor; Ce e harmalaia asta? Lumea s-a speriat, cica: Aoleu! Pai, pentru inmormantare. Si el s-a ridicat si s-a rastit la lume: Duceti-va ca n-am murit. Nu mai poate omul sa traga un pui de somn... Am fost ostenit, na! Am dormit mult? Azi era a treia zi. Groapa era facuta, lespedea dusa la cimitir. Sa mi-o tineti aici, in odaie, n-o mai duceti la cimitir. Nu murim noi, asa, cu una cu doua. (Merge la Toma. Il pipaie, ingrijorata. Rece).Din punct de vedere al compozitiei, fiecare act si tablou se deschid cu unele precizari de decor care situeaza actiunea in timp, spatiu, marcand si prezenta unor personaje.Ca si in scrierile lui Ion Creanga, Marin Sorescu foloseste enigma semnelor (Apa tulbure inseamna necaz spune Safta), iar Doamna Stanca continua: ...si parca cineva sapa o groapa in gra-dina. Zicea ca trebuie sa-mi ingroape poarta, sa nu putrezeasca. Auzi, ce idee, sa-mi ingroape poarta, sa nu putrezeasca...) a poves-tirilor; proverbe, zicatori, expresii populare cu valoare de cunoastere. Uneori spunerea lor este mucalita, disimuland.Aluziile vietii explica repetabilitatea ca in poezia Glossa a lui Eminescu: Caci acelorasi mijloace / Se supun cate exista, / Si de mii de ani incoace / Lumea-i vesela si trista; / alte masti, aceeasi piesa, / Alte guri, aceeasi gama, / Amagit atat de-adese / Nu spera si nu ai teama.Sunt de mentionat onomastica, precum si indicatiile scenice care se constituie ca o contributie de seama a scriitorului la caracterizarea situatiilor, a personajelor.Si in Raceala, ca si in drama A treia teapa, scriitorul nu reconstituie istoria, ci o implica pe cele doua coordonate fundamentale: universul navalitorilor si cel al Tarii Romanesti, al poporului ei de tarani care-si apara spiritualitatea, independenta. Actul al patrulea al dramei Raceala concentreaza subiectul prin cele doua tabere aflate in conflict.Marin Sorescu scrie deci o piesa despre Mahomed si Tepes, dar fara Tepes. Asadar, foloseste in piesa atat personaje individua-lizate, cat si personaje simboluri cum este cazul lui Vlad Tepes.Prin tonul familiar, cu umor, uneori ironic, Marin Sorescu reuseste sa aduca un elogiu oamenilor simpli care ignora moartea, relevand lupta pentru libertate, statornicia noastra, posibila prin tenacitate, credinta, bunatate si frumusete spirituala. (C.B.).

 

Quiz

În acest ”Test” este vorba cât de bine poți gândi. Deoarece unii greșesc la cele mai simple întrebări.Acesta este un așa numit „Test de Logică”.

 

Jobs

Firma: Confidential
Nivel cariera: Fara experienta
Tipul postului: Full-time
Oras: BUCURESTI
Perioada de valabilitate: 2022-12-02 00:00:00 - 2022-12-04 00:00:00