studentie.ro  » info-studentie » dictionare » TARANII

TARANII

Publicat: 29 Aug 2006 | Vizualizari: 1967

Rascoala de Liviu RebreanuRebreanu este inzestrat cu o capacitate extraordinara de a reconstitui viata satului si psihologia masei taranesti. Nicaieri in proza noastra, scria Pompiliu Constantinescu, nu exista o atat de magistrala evocare a psihologiei de masa si un delir colectiv mai adanc si plastic realizat.Eroul colectiv este genial surprins in existenta sa dramatica. Taranii alcatuiesc un singur organism, reactionand sinergetic, ca un polipier gigantic (Tudor Vianu). Multimea de tarani se contureaza ca un personaj colectiv, luat in ansamblu, asa dupa cum subliniaza G. Calinescu: Liviu Rebreanu nu vede individualul, ci numai colectivul... nici o figura nu se poate memora. Cand insa e vorba de tarani, vazuti in masa, lucrurile se schimba. Scriitorul redevine genial.In partea a doua a romanului ritmul devine din ce in ce mai alert, taranii, ca personaj colectiv, caracterizandu-se prin fapte, atitudini.Oamenii se irita din te miri ce, se aduna mereu in batatura carciumii, murmura, gesticuleaza, vocea li se aude ascutita, rabufnesc cu manie, ura, cu disperare indarjta. Scenele in care este surprinsa multimea sunt tot mai numeroase. Discursul tinut de prefectul Boerescu, in care vorbele mari galgaiau ca niste basici goale dezvaluie psihologia de grup: Taranii ascultau si-l priveau nemiscati, cu ochi ca de sticla.Sutele de fete au aceeasi expresie, pareau a fi ale aceluiasi cap, cu aceleasi ganduri si simtiri, un sigur si acelasi om in infinite exemplare, ca un produs in mare al unei uzine uriase. Imobilitatea si tacerea lor indaratnica l-au suparat si l-au cam speriat cand le-a observat intaia oara in primul sat, incat de-abia a avut puterea sa continue risipa de insufletire oratorica.Pedepsirea tanarului Aristide, feciorul arendasului Platamonu, care o necinstise pe fata lui chirila, este exemplara.Dar oamenii ramasera in curtea conacului incurcati... Ceilalti, ca oile, navalira... Femeile fugira in casa cu tipete de spaima. De pe ulita soseau mereu alti tarani cari prinsesera de veste ca se strange lumea la curte. Cei patrunsi in casa se inversunau larmaluind si spargand, ca si cand s-ar fi luptat cu niste dusmani de moarte.Prin ograda adulmecau cei veniti din urma, iar multi dadeau tarcoale hambarelor. Conacul deveni curand un furnicar de barbati, femei, copii, toti ingrijorati sa nu le ia altii inainte la impartire...Scriitorul descrie psihologia multimii nehotarata, nedume-rita, fara sa stie ce vrea: Dupa ce se departara amarenii, ramasera in curtea conacului incurcati. Apoi, deodata, parca s-ar fi maniat ca nu sunt in stare sa faca nimic, incepura sa strige care de care, sa injure, sa se indemne: Puneti-i foc, mai, ca la RuginoasaMosiile Lespezi, Gliganu, Amara, Ruginoasa, Babaroaga sunt cuprinse de furia stihiala a taranilor, care dau foc, devasteaza.Oamenii se aduna si stau in fata carciumii, locul unde se afla toate vestile, dorind sa nu le scape nimic.Nelinistea, spaima se raspandesc peste tot.Razbunarea taranilor este cumplita. Petre Petre o siluieste pe Nadina; Toader Strambu o va ucide.Desfasurarea rascoalei, prin dezlantuirea focului si a furiei oarbe a oamenilor se realizeaza panoramic, dar si in secvente cinematografice izolate, surprinse cu incetinitorul de catre autor.Limbajul este de o mare forta expresiva. Verbele si comparatiile de esenta populara surprind miscarea multimii in imagini plastice: lumea viermuia prin curte; prin ograda adulmecau cei veniti din urma; multi dadeau tarcoale hambarelor; glasurile se impleteau, se incurcau si se intreceau, oamenii se imbulzeau, taranii trepadau de nerabdare. Dinamismul si dramatismul scenelor in care multimea de dezvaluie intr-o miscare colectiva, ca un tot, ca o forta, se realizeaza prin aglomerare de verbe la imperfect sau perfect simplu (strigau, bolboceau, tasnira, rabufni). Comparatiile sunt de o mare concretete: Multimea de tarani incepu deodata o miscare pe loc ca o apa batuta de un vant nehotarat. Era o leganare intr-o parte si intr-alta careia clocotul de urlete ii imprumuta o infatisare razboinica, multimea framantata ca o balta rascolita de o furtuna napraznica se indoia cand incoace, cand incolo.Scena navalirii multimii in curtea conacului lui Miron Iuga si uciderea acestuia e memorabila. La inceput, apare in prim planul imaginii Miron Iuga, straduindu-se sa-i linisteasca pe tarani, ca din ce in ce sa se cotureze mai bine figura lui Trifon Guju, intr-un crescendo al indraznelii, ostilitatii si provocarii. Scriitorul noteaza gesturile, vocea, atitudinea acestuia in intregul ei.De la notatii individuale, scriitorul trece brusc la descrierea multimii: miscarea multimii se involbura. Oamenii se imbulzesc val-vartej, intr-o innebunire subita.Spontaneitatea, reactiile haotice, lipsa de organizare sunt evidente. Dupa uciderea lui Miron Iuga, oameni alergau de ici-colo nauciti in ograda cea mare a conacului vociferand si nestiind ce sa faca.Din mijlocul multimii apar tarani schitati prin gesturi, reactii spontane, tonalitatea vocii. Scriitorul ii aduce alternativ cand in prim-plan, cand in planul secund al imaginii (Ignat Cercel, Leonte Orbisor, Trifon Guju). Scena reprimarii miscarii, impresionanta, vorbeste de goana multiumii, de fuga dezmatata, pentru gasirea unui adapost.Propozitiile scurte, sincopate sugereaza starile interioare ale taranilor (M.P.)

 

Quiz

În acest ”Test” este vorba cât de bine poți gândi. Deoarece unii greșesc la cele mai simple întrebări.Acesta este un așa numit „Test de Logică”.

 

Jobs

Firma: Confidential
Nivel cariera: 5 - 10 ani
Tipul postului: Full-time
Oras: BUCURESTI
Perioada de valabilitate: 2022-12-02 00:00:00 - 2022-12-04 00:00:00