studentie.ro  » info-studentie » dictionare » GHITA

GHITA

Publicat: 29 Aug 2006 | Vizualizari: 4875

Moara cu noroc de Ioan SlaviciSlavici este considerat parintele nuvelei romanesti.Unul din pacatele omenesti drastic sanctionate de scriitor este ispita banului. Romanul Mara, precum si nuvelele sale O viata pierduta, Comoara, Vatra parasita, O jertfa a vietii si, in special, Moara cu noroc graviteaza in jurul acestei teme.Publicata in volumul Nuvele din popor, tiparit in anul 1881, volum considerat de Titu Maiorescu ca un moment de referinta al vietii literare romanesti: parasind oarba imitare a conceptiilor straine, s-au inspirat din viata proprie a poporului si ne-au infatisat ceea ce este, ceea ce gandeste si ceea ce simte romanul in partea cea mai aleasa a firii lui etnice.Aprecieri favorabile avea sa faca si Mihai Eminescu, cel care l-a descoperit pe Ioan Slavici in anii studentiei la Viena. Oprindu-se asupra adancimii sufletesti a lumii create de autor, Eminescu spunea ca acesta lume a lui Slavici seamana nu numai in exterior cu taranul roman, in port si vorba, ci cu fondul sufletesc al poporului, gandesc si simt ca el.Vorbind despre specificul nuvelisticii lui I. Slavici, Dumitru Micu (in Lecturi si pareri, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1978) remarca: Noutatea cea mai mare a nuvelisticii lui Slavici consta in continut, in fenomenele de viata pe care le elaboreaza si in vigoarea cu care le expune. Nimeni, pana la acest scriitor, n-a cercetat cu atata patrundere si perseverenta aspectul social, conditiile vietii materiale ale lumii satesti, nimeni n-a infatisat in aceasi masura stransa corelatie intre fenomenologia vietii sufletesti si modul de trai, pozitia economica, existenta sociala, intr-un cuvant.Actiunea nuvelei se desfasoara in spatiul Ardealului, la Moara cu noroc, moara asezata intr-o vale, la rascrucea a doua drumuri. Totul este invaluit in mister, faptele sunt exceptionale, lupta intre bine si rau, moral si imoral fiind dura. Cele mai deosebite episoade se desfasoara noaptea, in amurgul serii sau in zorii zilei. Drumul parcurs de familia lui Ghita este un drum dramatic, fara intoarere, actiunea fiind pasionanta, ritmul rapid.Personajele construite de Ioan Slavici au rolul sa ilustreze anumite principii etice.In Moara cu noroc, prin destinul cizmarului Ghita sunt bine relevate urmarile nefaste ale dorintei de imbogatire.Nuvela devine o adevarata scena de confruntare a doua caratere puternice: Ghita si Lica Samadaul. Celelalte personaje avand menirea sa puna mai bine in evidenta trasaturile celor doi.Saracia, pe care autorul o apreciaza pentru puterea de a mentine puritatea sufleteasca, devine in Moara cu noroc motivul unor puternice framantari, ii creeaza lui Ghita un complex de inferioritate. Eroul ia in arenda carciuma de la Moara cu noroc cu intentia de se imbogati, dar nu ca sa traiasca mai bine, ci ca sa fie cineva, sa fie respectat.Framantarile sufletesti ale carciumarului se ivesc in momentul aparitiei lui Lica, o aparitie fatala care zadarniceste bunul mers al lucrurilor.Ana, sotia lui Ghita, intuieste chiar de la inceput ca acest personaj ciudat este om rau si primejdios. In sinea lui, si Ghita are aceeasi banuiala, dar intelege totodata ca aici, la Moara cu noroc, nu putea sa steie nimeni fara voia lui Lica.Ghita se simte fascinat, dar si inspaimantat de taria de caracter a Samadaului si, treptat, se lasa antrenat, direct sau indirect, in afacerile necinstite ale acestuia.Aflat in fata judecatorului, nu indrazneste sa dea in vileag faradelegile porcarului Lica, acestea neputand fi dovedite, deoarece Lica stia sa-si aleaga stapaniiTotusi, in cele din urma, setea de razbunare a lui Ghita, necinstit de Samadau, nu mai poate fi stavilita. Se hotaraste sa il dea prins lui Pintea, dar, intorcandu-se cu acesta si cu alti doi jandarmi, il vede plecand de la Moara cu noroc, carciumarul pierzand prilejul de a dovedi vina lui Lica.Ghita mai spera in indreptarea lucrurilor, si, astfel, cei care initial erau calauziti de principiul onestitatii sfarsesc intr-un mod tragic.Slavici pedepseste toate personajele amestecate in afaceri necinstite, iar flacarile care cuprind carciuma au un efect purifi-cator.In nuvela Moara cu noroc sunt create personaje cu o extraordinara tarie de caracter, aflate intr-o permanenta confruntare.Carciumarul Ghita este puternic individualizat printr-o suma de trasaturi sufletesti contradictorii. Odata intrat in contact cu Samadaul, Ghita se interiorizeaza, se transforma intr-un om sumbru, sufletul sau e asemenea unei mari bantuite de furtuni implacabile. Constiinta lui devine un camp de lupta intre doua indemnuri diametral opuse; el se afla la cumpana dintre dorinta de a redeveni onest si tentatia irezistibila a inavutirii. Este victima lui Lica Samadaul care ii descopera slabiciunea de a tine la bani. Ghita se gandea la castigul pe care l-ar putea face in tovarasie cu Lica, vedea banii gramada inaintea lui si i se impaienjeneau parca ochii; de dragul acestui castig ar fi fost gata sa-si puna pe un an, doi, capul in primejdie. Banii ravniti atat de mult nu ii ofera decat o fericire tragica, o fericire efemera si foarte zbuciumata.In caracterul sau au loc mutatii fundamentale. Sentimentul nesigurantei, care il stapaneste, are efecte devastatoare. Tensiunea din interiorul sau creeaza senzatia de spaima, il instraineaza de cei din jur, chiar si de propria-i familie. Raspunsul pe care il da la intrebarea Anei releva tocmai aceasta stare de spirit: Ce ai, Ghita? striga nevasta cuprinsa de ingrijorare. Ce am? Raspunse el cu amaraciune. Am o nenorocire: pierd ziua de astazi pentru cea de maine.Neincrederea in ziua de maine, precum si sentimentul culpabilitatii, fac din el un om irascibil, capabil in orice clipa de a iz-bucni intr-o criza de manie.Daca inainte de a veni la Moara cu noroc putea fi un sot si un tata bun, acum el ii reproseaza Anei ca ii sta in cale, este gata sa o loveasca. Patima banului vestejeste chiar si cele mai sincere sentimente. Acum, frumusetea, blandetea Anei nu mai pot razbate pana la sufletul lui Ghita.Dar satisfactiile date de puterea miraculoasa a banului alterneaza uneori cu regenerarea fondului sufletesc. Astfel carciumarul se simte indemnat in anumite clipe sa se reintoarca la linistea colibei sale.Proza lui Ioan Slaici nu se remarca numai prin principiile epice evocate, ci si prin arta portretistica pe care scriitorul o detine in cel mai inalt grad. Lui Slavici ii revine meritul de a fi creat pentru prima oara in literatura noastra un personaj epic viabil, care sa tasneasca din dorinta sa de a se realiza intr-un anumit fel, devenind reprezentativ pentru intreaga societate.Comportamentul personajelor nu este rigid, ele fiind lasate sa se miste liber sub ochii nostri. Iata de ce scriitorul nu se simte obligat sa dea explicatii in legatura cu evolutia lor, ci numai sa descrie.In opera lui Slavici, si deci si in Moara cu noroc isi face loc convingerea ca viata fiecarui om se desfasoara conform unui destin prestabilit. Lasandu-se prada gandurilor amare, Ghita se intreaba: Cine poate sa scape de soarta ce-i este scrisa?, iar alteori zice: asa mi-a fost randuit, sau daca e rau ce fac, nu puteam sa fac altfel.G. Calinescu, apreciind valoarea operei lui I. Slavici, avea sa spuna: Limba este un instrument de observatie excelent in mediul taranesc. Imprumutand graiul eroilor, scriitorul deschide nuvelele printr-un fel de acord stilistic.Omul sa fie multumit cu saracia sa caci, daca e vorba, nu bogatia, ci linistea colibei tale te face fericit. Dar voi faceti cum (va) trage inima si Dumnezeu sa va ajute si sa va acoperiti cu aripa bunatatii sale. Eu sunt batrana, si fiindca am avut si am atat de multe bucurii in viata, nu inteleg nemultumirile celor tineri si ma tem ca nu cumva cautand acum la batranete un noroc nou, sa pierd pe acela de care am avut parte pana in ziua de astazi si sa dau la sfarsitul vietii mele de amaraciunea pe care nu o cunosc decat din frica. Voi stiti, voi faceti, de mine sa nu ascultati. Mi-e greu sa-mi parasesc coliba in care mi-am petrecut viata si mi-am crescut copiii si ma cuprinde un fel de spaima cand ma gandesc sa raman singura intr-insa: de aceea, poate mai ales de aceea, Ana imi parea tanara, prea asezata, oarecum prea blanda la fire, si-mi vine sa rad cand mi-o inchipuiesc carciumarita.In cazul nuvelei Moara cu noroc se poate spune ca si incheierea nuvelei se face tot printr-un acord stilistic.Din toate celelalte nu se alesese decat praful si cenusa: grinzi, acoperamant, dusumele, butoaie din pivnita, toate erau cenusa, si numai pe ici, pe colo se mai vedea cate un carbune stins, iar in fundul gropii, care fusese odinioara pivnita, nu se mai vedeau decat oasele albe iesite pe ici, pe colo din cenusa groasa. Batrana sedea cu copiii pe o piatra langa cele cinci cruci si plangea cu la-crimi alinatoare. Se vede c-au lasat ferestrele deschise! zise ea intr-un tarziu. Simteam eu ca nu are sa iasa bine: dar asta le-a fost data!Apoi ea lua copiii si pleca mai departe.Slavici reuseste, cu deosebita arta, sa demonstreze ca tot ce iese din limitele firescului vietii, incalcand regulile morale, sfarseste tragic, intr-o simetrie perfecta, data de prezenta batranei la inceputul si sfarsitul nuvelei, premergandu-l pe Liviu Rebreanu in romanele sale. (C.B.)

 

Quiz

În acest ”Test” este vorba cât de bine poți gândi. Deoarece unii greșesc la cele mai simple întrebări.Acesta este un așa numit „Test de Logică”.

 

Jobs

Firma: ALGIDA CENTER SRL
Nivel cariera: 2 - 3 ani
Tipul postului: Full-time
Oras: Ilfov
Perioada de valabilitate: 2022-12-06 00:00:00 - 2023-01-03 00:00:00